DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

KOMUNIKAT UZP DOT. KRYTERIUM PREFERENCJI LOKALNYCH

Utworzono: 25-05-2004

Komunikat Urzędu w sprawie stosowanego przez zamawiających kryterium preferencji lokalnych jako kryterium oceny ofert. - dostępny na głównej stronie internetowej UZP www.uzp.gov.pl

W związku z publikacją w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszeń o zamówieniach publicznych, które przewidują kryteria oceny ofert faworyzujące wykonawców "lokalnych", Urząd Zamówień Publicznych informuje, iż kryteria takie uważa za sprzeczne z podstawowymi zasadami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Przepis art. 91 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych dopuszcza wprawdzie jako jedno z kryteriów oceny ofert kryterium wpływu sposobu wykonywania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia, ale tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy jest ono określone w sposób obiektywny, nie naruszający zasad równego traktowania oraz uczciwej konkurencji. Tym samym, opierając się na powyższym przepisie ustawy, zamawiający nie może przyznawać preferencji przedsiębiorcom mającym siedzibę na obszarze, na którym wykonywane jest zamówienie. Zamawiający nie mogą więc stosować preferencji lokalnych, ani też preferencji krajowych.
Preferencje te naruszają:
- zasadę równego traktowania wszystkich uczestników postępowania wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy, a ponadto przewidzianą w unijnych dyrektywach dotyczących zamówień publicznych oraz orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (m. in. orzeczenia w sprawach C - 243/89 "Storebaelt", C - 21/88 "Du Pont", oraz C - 351/88 "Laboratorio Bruneau")
- zasadę wyrażoną w art. 91 ust. 3 ustawy, zgodnie z którą kryteria udzielenia zamówienia nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, oraz
- wymóg, aby kryteria zamówienia odnosiły się do przedmiotu zamówienia (art. 91 ust. 2 ustawy).
Za sprzeczne zarówno z prawem polskim jak i prawem europejskim dotyczącym zamówień publicznych jest więc takie oto kryterium wpływu sposobu wykonywania zamówienia na lokalny rynek pracy:
"wpływ sposobu wykonania zamówienia na lokalny rynek pracy: (wykonawca z powiatu x - 15 pkt, wykonawca z województwa y - 10 pkt, wykonawca z terenu Polski - 5 pkt)"
Jak wynika z analizy treści ogłoszeń o zamówieniu zdarzają się przypadki stosowania powyżej zaprezentowanego kryterium. Urząd Zamówień Publicznych pragnie poinformować i przestrzec, iż w przypadku takiego określenia kryterium udzielenia zamówienia, zamawiający narusza zasadę równego traktowania wykonawców poprzez zastosowanie preferencji lokalnych i krajowych, zaś jego postępowanie mogłoby stać się podstawą do wniesienia przez wykonawców protestów i odwołań, zaś przez Komisję Europejską skargi do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, iż opinia Urzędu na temat stosowania kryterium wpływu sposobu wykonywania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia, dostępna jest na stronie internetowej (Wpływ sposobu wykonania zamówienia na rynek pracy w miejscu wykonania zamówienia jako kryterium oceny ofert).

Przejdź do góry strony