DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

KOMUNIKAT UZP w sprawie wykonawców wybranych w procedurze SAPARD

Utworzono: 07-06-2004

KOMUNIKAT W SPRAWIE ZATWIERDZANIA PRZEZ PREZESA URZĘDU WYBORU WYKONAWCÓW WYŁONIONYCH W PROCEDURZE SAPARD

W związku z licznymi zapytaniami oraz wnioskami kierowanymi do Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącymi zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu wyboru wykonawcy zamówienia, dokonanego w oparciu o procedury przetargowe związane z pozyskaniem środków przedakcesyjnych SAPARD, w sytuacji nie otrzymania dotacji z tego programu, Urząd Zamówień Publicznych uprzejmie wyjaśnia, co następuje.
Realizacja zamówień współfinansowanych ze środków programu SAPARD odbywa się w oparciu o inne procedury niż określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 roku, Nr 19, poz. 177, Nr 96, poz. 959). Podstawą odstąpienia od stosowania przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych, przy udzielaniu tych zamówień jest art. 4 pkt 1 ustawy.
Fakt przeprowadzenia postępowania w oparciu o odmienne niż określone w ustawie Prawo zamówień publicznych procedury, nie może być podstawą do odstąpienia od stosowania przepisów tej ustawy w przypadku konieczności realizacji inwestycji z wyłącznym udziałem środków własnych zamawiającego. Inaczej mówiąc, w sytuacji, gdy zamawiający nie otrzymał dotacji z programu SAPARD, okoliczność przeprowadzenia postępowania w oparciu o procedury tego programu, nie wyłącza obowiązku stosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych przy zawieraniu umowy z wykonawcą zamówienia.
Jednocześnie, przeprowadzona procedura udzielenia zamówienia wg programu SAPARD nie może być "zatwierdzona" przez Prezesa Urzędu, bowiem nie posiada on ku temu podstawy prawnej. Prezes Urzędu nie mając umocowania w ustawie nie może wydać decyzji zatwierdzającej wybór wykonawcy zamówienia dokonanego w oparciu o procedury przetargowe związane z pozyskaniem środków przedakcesyjnych SAPARD. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, przewidują wprawdzie kompetencję dla Prezesa Urzędu zatwierdzenia wyboru trybów innych niż przetarg nieograniczony i ograniczony, ale wśród nich nie ma trybu zatwierdzającego wybór wykonawcy dokonany w procedurze SAPARD.
W sytuacji, gdy zamawiający będzie udzielał zamówienia finansowanego wyłącznie ze środków własnych, w opinii Departamentu Prawnego UZP zachodził będzie obowiązek stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednym z trybów, w jakim możliwe jest udzielenia zamówienia publicznego jest tryb zamówienia z wolnej ręki. Należy jednak stwierdzić, iż uprzednie przeprowadzenie procedury udzielenia zamówienia wg programu SAPARD nie stanowi samoistnej podstawy do zastosowania tego trybu. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki wyłącznie w sytuacji, gdy zachodzi jedna z przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 ustawy. W przypadku, gdy wartość zamówienia przekracza równowartość kwoty 60 000 EURO, zamawiający obowiązany jest do uzyskania zgody Prezesa Urzędu na zastosowanie tego trybu (art. 67 ust. 2).
W przypadku kierowania do Prezesa Urzędu wniosków o zatwierdzanie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, przy udzielaniu konkretnych zamówień, będą one rozpatrywane w sposób indywidualny, a uzyskanie decyzji pozytywnej możliwe będzie, jeżeli zamawiający wykaże, iż zachodzi co najmniej jedna z przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 ustawy. Należy jeszcze raz podkreślić, iż sam fakt przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia wg programu SAPARD nie wypełnia jeszcze żadnej z przesłanek określonych tym przepisem.

Przejdź do góry strony