DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Sumowanie wartości zamówień w kontekście zakazu podziału zamówienia na częci

Utworzono: 04-07-2003

Sposób określania przedmiotu zamówienia. Sumowanie wartości udzielanych zamówień. (opinia UZP dostępna na stronie www.uzp.gov.pl)

Zgodnie z art. 12 ustawy z 21 grudnia 2001 r. (Dz. U. Nr 154, poz. 1802) zmieniającym ustawę z dnia 22 czerwca 2001 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (Dz.U. Nr 76, poz. 813), termin wejścia w życie art. 3a ustawy przesunięty został na dzień 1 stycznia 2004 r. Tym samym, sposób liczenia wartości zamówienia nie uległ zmianie - tak jak dotychczas wartością zamówienia jest zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, wartość szacunkowa zamówienia, ustalona przez zamawiającego z należytą starannością, bez podatku od towarów i usług (VAT). Oblicza się ją dla każdego zamówienia z osobna, biorąc pod uwagę przewidywaną wysokość ceny bez podatku VAT należnej za cały okres trwania umowy. Przykładowo, po udzieleniu zamówienia publicznego, w przypadku konieczności dodatkowego zamówienia dostaw lub usług których pierwotnie nie przewidziano do realizacji, stosuje się procedurę właściwą do wartości nowego zamówienia. W przypadku zatem, gdy określona wartość dodatkowo udzielanego zamówienia nie przekracza równowartości kwoty 3 000 EURO, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy, nie mają zastosowania przepisy ustawy o zam. publ. W powyższym przypadku, ocenę co do prawidłowości zastosowania przez zamawiającego procedur uzależnić należy od tego, czy konieczność rozszerzenia pierwotnego zamówienia była skutkiem obiektywnie nie dających się przewidzieć okoliczności.
Ustawa o zamówieniach publicznych, prócz tego, że w art. 3 ust. 1 nakazuje stosować jej przepisy do udzielania zamówień publicznych na dostawy, usługi lub roboty budowlane, nie przesądza, co ma być przedmiotem zamówienia publicznego oraz jaki ma być jego zakres. Decyduje o tym sam zamawiający, uwzględniając jednak przy tym treść art. 17 ustawy. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy przedmiot zamówienia określa się za pomocą obiektywnych cech technicznych i jakościowych przy przestrzeganiu Polskich Norm lub klasyfikacji wydanych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze zm.), a w odniesieniu do robót budowlanych dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót. Natomiast art. 17 ust.2 ustawy zakazuje określania przedmiotu i warunków zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Zgodnie z legalną definicją zawartą w ustawie przez "kategorię dostaw lub usług" należy rozumieć piąty poziom grupowania dostaw lub usług stosowany w klasyfikacjach statystycznych wydawanych na podstawie ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy). Chodzi tutaj o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stosuje się także przy określeniu przedmiotu zamówienia, co jest niezależne od sumowania wartości zamówień w ramach jednej kategorii zgodnie z art. 3a ustawy.
Ponadto, zamawiający określając przedmiot i wartość zamówienia publicznego musi przestrzegać art. 3 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym nie wolno mu, w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia procedur udzielania zamówień publicznych określonych ustawą, dzielić zamówienia na części oraz zaniżać wartości zamówienia.

Przejdź do góry strony