DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Szacowanie wartości zamówienia

Utworzono: 23-05-2003

Wartość szacunkowa zamówienia publicznego, zakaz dzielenia zamówienia na części. Informator Urzędu Zamówień Publicznych Nr 11 listopad 2002 r.

Ustawa o zamówieniach publicznych w art. 2 ust. 1 pkt 9 definiuje wartość zamówienia jako wartość szacunkową zamówienia, ustaloną przez zamawiającego z należytą starannością, bez podatku od towarów i usług (VAT). Ustalenie wartości zamówienia następuje na początku postępowania i ma istotne znaczenie dla zaistnienia obowiązku stosowania ustawy i określonych w niej procedur. Określając wartość szacunkową zamówienia należy brać pod uwagę całkowity koszt dostaw, usług lub robót budowlanych stanowiących przedmiot zamówienia publicznego (z wyłączeniem podatku VAT), przy czym w obowiązującym stanie prawnym wartość zamówienia oblicza się oddzielnie dla każdego zamówienia publicznego. Podstawą dla określenia wartości szacunkowej dostaw lub usług mogą być np. przeprowadzone rozeznanie rynku lub kwota wydatkowana przez zamawiającego w poprzednich okresach, z uwzględnieniem ewentualnych zmian zależnych od takich czynników jak inflacja, planowane rozszerzenie lub ograniczenie zakresu korzystania z dostaw lub usług. W przypadku gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest wykonanie robót budowlanych podstawą określenia wartości szacunkowej zamówienia jest natomiast kosztorys inwestorski (art. 35 ust. 2a ustawy).
Określając przedmiot i wartość zamówienia publicznego należy mieć na względzie zakaz wynikający z treści art. 3 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania ustawy lub uniknięcia procedur udzielania zamówień publicznych określonych ustawą, dzielić zamówienia na części oraz zaniżać wartości zamówienia. Przepis ten ma zapobiegać sytuacjom, w których zamawiający, chcąc ominąć ustawowe procedury, dzieli jedno duże zamówienie na dwa lub więcej zamówień o mniejszej wartości każdego z nich. Jeżeli jednak podział zamówienia wynika z potrzeby realizacji innych celów, niż wymienione powyżej lub jeżeli podział nie prowadzi do zejścia poszczególnych zamówień poniżej ustawowych wartości progowych, czyli nie prowadzi do odstąpienia od właściwej dla zamówienia procedury albo wymogu uzyskania decyzji Prezesa UZP - dla przykładu podyktowany jest względami organizacyjnymi, technicznymi lub gospodarczymi, związanymi ze specyfiką działalności zamawiającego i dokonywanych przez niego zamówień - wówczas podział jest dopuszczalny. Z drugiej strony udzielenie kolejnych zamówień lub wielu zamówień w jednym czasie, dotyczących tego samego przedmiotu, na zbliżonych zasadach, zwłaszcza temu samemu wykonawcy, może być uznane za podział zamówienia naruszający dyspozycję art. 3 ust. 2 ustawy.

Przejdź do góry strony