DORADZTWO I SZKOLENIA<br>AUDYT UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

ZASADY ETYKI ARBITRA

Utworzono: 26-10-2004

Szanowni Państwo przedstawiamy poniżej Zasady Etyki Arbitra, które opublikowano na stronie internetowej UZP.

Zasady Etyki Arbitra

Instytucje ochrony prawnej, ustanowione w Prawie zamówień publicznych, stoją na straży fundamentalnych zasad pol-skiego systemu zamówień publicznych: zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz jawności postępowania. Szczególne znaczenie ma w tym zakresie możliwość składania protestów na czynności zamawiającego oraz odwołań od sposobu ich rozstrzygnięcia. Rozpatrujące je zespoły arbitrów są gwarantem uczciwości oraz rzetelności zamawiają-cych i wykonawców, a zasiadający w nich arbitrzy – osobami zaufania publicznego.
Mając powyższe na uwadze Rada Zamówień Publicznych, na podstawie art. 157 ust. 2 pkt. 4, ustala następujące zasady etyki arbitra, wpisanego na listę prowadzoną przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Rozdział l
Przepisy ogólne
Art.1
Zasady Etyki Arbitra wynikają z ogólnych norm moralnych. Obowiązkiem arbitra jest ich przestrzeganie, a także dbanie o god-ność wykonywanych funkcji.
Art. 2
Arbiter obowiązany jest wykonywać swoje funkcje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i z najwyższą starannością, w sposób bezstronny, uczciwie, według najlepszej woli i wiedzy.
Art. 3
Arbiter nie może bez ważnych przyczyn uchylać się od rozpatrywania odwołań i wypełniania czynności obserwatora.
Art. 4
Arbiter powinien swoim postępowaniem podczas działalności zawodowej i publicznej dbać o godność wykonywanych funkcji oraz o społeczne zaufanie do systemu zamówień publicznych.
Art. 5
Arbiter nie może brać udziału ani w jakikolwiek sposób, choćby pośrednio, uczestniczyć w działalności, czynnościach oraz przed-sięwzięciach, które uwłaczałyby godności, podważały do niego zaufanie lub ograniczały jego niezależność.
Art. 6
Arbiter nie powinien ujawniać tego, co zgodnie z przepisami prawa stanowi tajemnicę, a o czym dowiedział się w związku z wy-konywanymi funkcjami.
Art. 7
Arbiter nie może wykorzystywać pełnionych funkcji do prowadzenia działalności gospodarczej, a zwłaszcza reklamować się bądź korzystać z reklamy w jakiejkolwiek formie przy użyciu informacji o ich pełnieniu. Naruszeniem zakazu reklamowania się jest jakikolwiek komunikat wyrażony w formie słownej, graficznej bądź audiowizualnej mający skłaniać do skorzystania z usług arbitra. Komunikaty zawierające element zachęty, nakłaniania, chwalenia się, obietnicy, gwarantowania skuteczności, porównywania bądź inne elementy wartościujące są niedopuszczalne.
Art. 8
Arbiter podczas wykonywania swoich funkcji korzysta z wolności słowa i pisma. Nie może jednak przekraczać granic określonych przepisami prawa i rzeczową potrzebą.
Art. 9
Arbiter podczas wykonywania swoich funkcji obowiązany jest kierować się prawem. Żadne okoliczności pozaprawne, nie mające bezpośredniego związku z obiektywnie ocenionym stanem faktycznym sprawy, albo wyrażone przez kogokolwiek polecenia czy sugestie nie zwalniają go z obowiązku rzetelnego i uczciwego wykonywania obowiązków.
Art. 10
Arbiter nie może dopuszczać do sytuacji, w której byłby w jakikolwiek sposób uzależniony od stron postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Art. 11
Arbiter powinien systematycznie rozwijać swoje kwalifikacje oraz wiedzę niezbędną do wykonywania funkcji arbitra i obserwatora, w szczególności poprzez udział w szkoleniach i seminariach organizowanych przez Urząd Zamówień Publicznych.

Rozdział II
Wykonywanie funkcji arbitra
Art. 12
Arbiter przy rozpatrywaniu odwołania wykonuje swoją funkcję w sposób bezstronny, jednakowo traktując wszystkich uczestników postępowania odwoławczego. W szczególności nie ulega jakimkolwiek sugestiom bądź naciskom, zwłaszcza środowiskowym, zawodowym, koleżeńskim itp.
Art. 13
Arbiter przy rozpatrywaniu odwołania rzetelnie ocenia stan sprawy, uwzględniając wszelkie aspekty niezbędne do wydania spra-wiedliwego i zgodnego z prawem orzeczenia.
Art. 14
Arbiter rozpatrujący odwołanie nie powinien kontaktować się poza salą rozpraw z uczestnikami postępowania odwoławczego.
Art. 15
Arbiter, uczestnicząc w rozpatrywaniu odwołania nie może prowadzić nieformalnych konsultacji bądź uzgodnień w przerwach między posiedzeniami lub przerwach w rozprawach z arbitrami orzekającymi w sprawie bądź z innymi osobami.
Art. 16
Arbiter nie powinien uczestniczyć w rozpatrywaniu odwołania jeśli pozostawał bądź pozostaje ze stroną biorącą udział w postę-powaniu lub jej pełnomocnikiem w takim stosunku, który mógłby wywołać wątpliwości co do jego bezstronności. Dotyczy to rów-nież sytuacji, gdy świadczył, także nieodpłatnie, usługi doradcze lub szkoleniowe na rzecz strony postępowania odwoławczego.
Art. 17
Arbiter powinien zwracać uwagę na to, aby jego zachowanie nie naruszało godności osób biorących udział w postępowaniu odwoławczym. W razie niewłaściwego zachowania osób biorących udział w postępowaniu odwoławczym arbiter powinien wyka-zać się opanowaniem i taktem.
Art. 18
Arbiter powinien unikać publicznego demonstrowania swego stosunku do stron postępowania odwoławczego, arbitrów oraz innych osób uczestniczących w postępowaniu.
Art. 19
Arbiter nie może publicznie oceniać udziału swojego oraz innych arbitrów w prowadzonych postępowaniach odwoławczych.
Art. 20
Arbitra obowiązuje zasada rzetelnego przedstawiania rozliczenia finansowego wydatków poniesionych w związku z rozpatrywa-niem odwołania.
Rozdział III
Wykonywanie czynności obserwatora
Art. 21
Arbiter przy wykonywaniu czynności obserwatora jest bezstronny i obiektywny. W szczególności nie ulega jakimkolwiek suge-stiom ze strony członków komisji przetargowej, kierownika zamawiającego, wykonawców uczestniczących w postępowaniu, a także naciskom środowiskowym, zawodowym, koleżeńskim itp
Art. 22
Obserwator, w przypadku zaistnienia jakichkolwiek przesłanek, mogących wywołać uzasadnione wątpliwości dotyczące jego bezstronności lub obiektywizmu obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym Prezesa Urzędu. Dotyczy to także sytuacji, gdy świadczył któremukolwiek z uczestników postępowania usługi doradcze lub szkoleniowe, również nieodpłatnie.
Art. 23
Obserwator nie może w jakiejkolwiek formie ingerować w prace komisji przetargowej, a zwłaszcza doradzać, nakazywać bądź zakazywać wykonywania określonych czynności.
Art. 24
Obserwator nie może w żaden sposób utrudniać pracy komisji przetargowej oraz opóźniać czynności kierownika zamawiającego. Dotyczy to zwłaszcza niepowiadamiania zamawiającego o swojej nieobecności, żądania zmiany terminu posiedzenia komisji, spóźniania się na jej posiedzenia oraz nieterminowego przygotowania i przekazania pisemnej informacji o przebiegu prac komisji przetargowej.
Art. 25
Obserwator podczas sprawowania swej funkcji powinien powstrzymywać się od publicznego komentowania przebiegu pracy komisji przetargowej, a zwłaszcza od oceniania jej członków, kierownika zamawiającego, zawartości ofert oraz decyzji i rozstrzy-gnięć podejmowanych przez komisję i kierownika zamawiającego.
Art. 26
Obserwatora obowiązuje zasada rzetelnego przedstawiania wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności.
Rozdział IV
Odpowiedzialność arbitra za naruszenie zasad etyki
Art. 27
Naruszanie niniejszych zasad stanowi uchybienie, które może być traktowane jako rażące naruszenie obowiązków arbitra, co zgodnie z art. 173 ust. 6 pkt. 5 stanowi podstawę skreślenia arbitra z listy prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Pu-blicznych.
Rada Zamówień Publicznych
Warszawa, sierpień 2004 r.

Przejdź do góry strony